söndag 29 juli 2012

Mycket denna helgen... både nytt golv och dagliljor

Vilken givande helg. Massor har hunnits med, vilket känns skönt.

Det roliga börajde redan i fredags. Då hade jag fått en present från Sofias bod, eftersom jag blev hennes 100 följare. Tack snälla Sofia för den fina blomsterpinnen.


Sen bar det av till sommarstugan. Jag målade sista väggen i allrummet. Men det är bara att inse att det blev inte särskilt bra att måla på tapeten, trots att rivit ner ytskiktet på tapeten. Nä, det blir till att köpa tapeter och sätta upp istället.
Det syns att det bott en rökare här
Målning pågår
Lördag innebar golvläggning. Först ut med det gamla laminat golvet. Bläh för laminatgolv, hårda och kalla är vad de är. Kanske praktiska men inte snygga. Nä, tacka vet jag trägolv (eller klinkers/stengolv där det  passar). Nu lade vi ett furugolv, billigaste enklaste sorten. Det betyder mycket kvistar, men det stör inte mig. Det ger snarare golvet extra liv.
Nylagt golv
Söndag innebar lutning av golvet. Nästa vecka skall det oljas, sen är det klart! Skönt!
Lutat, med vitpigmenterat golvlut
Dessutom har vi hunnit med att åka till Älmhult och köpa en soffa. Ett riktigt fynd, en snygg Ikea-soffa, en prototyp på en bäddsoffa som jag hittade på blocket. Det var absolut värt en tur på 18 mil för att hämta den. Den blir perfekt här i allrummet. Bilder kommer...

När jag kom i eftermiddags så hade dagliljorna satt i gång med full fart. Jag har bara tre sorter så jag får nog ta och skaffa några fler för de är ju jättevackra. Även solhattarna hade slagit ut, båda "vanliga" röda och en grön. Jag tror att jag satt vita också, men osäker på var... De kanske inte överlevde vintern?








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar