torsdag 14 februari 2013

Inspiration 2013

Nu börjar jag bli jättesugen på planera en massa förändringar i trädgården. Idéer brukar inte saknas, men ibland orken (och kostnaden) att genomföra dem.

Mera grus och mindre gräs känns en plan för året. Men jag vill inte ha kala sterila grusytor, som är alldeles för vanliga i "moderna" trädgårdar. Jag hittade en fantastiskt inspirerande trädgård, som var en idéträdgård på Ulriksdals flower show 2005. Kolla in bilden som jag lånat från MiaMis album på Allt om Trädgårds forumsidor.


En massa japansk malört och en massa gracila aklejor, mina favvisar! Måste hitta på något i denna stilen. Så snyggt, så snyggt. Engelsk trädgårdsromantik, utan att bli alltför cottage-ish. Japp, nu skall jag uppdatera min trädgårdsritning.

Hm undrar om det kommer att funka med japansk malört i min lerjord? Det blir nog till att planera jordförbättring om det skall gå vägen. Någon som erfarenhet av japansk malört? Vanlig malört trivs alldeles för bra - det har jag redan överallt...

1 kommentar:

  1. Fint! Min erfarenhet är att den vill ha det torrt, väldränerat och soligt. Hatar vinterfukt --> ruttnar...

    Kolla in Bett Chattos Gravel garden, bilder, om du inte gjort det tidigare. Goggla på dessa ord så kommer en massa bilder. Lycka till!

    SvaraRadera