måndag 27 juni 2011

Utflykt

I förra veckan var jag och några trädgårdskompisar på besök i Hjärupslundsgårdens trädgård i Hjärup. Vilken underbar trädgård! Stor förstås och så smakfull, fylld med växter men ändå sparsmakad. Min egen lilla täppa kändes förstås inget vidare när jag kom hem...

Först möttes vi av ett violett träd, som jag aldrig sett förr, men nu har ett kraftigt begär efter, en fjärilsbuske, Buddleja alternifolia.


Andra skönheter var buxboms- och ligusterklot och spännande formklippt buxbom.









Mera buxbom och massor med pioner i olika färger...




Och så det mest magnifika av allt, en Alchemist ros som inte vara av denna världen. Den klättrade i ett gammalt päronträd och var minst 5-6 m hög.



Massor av annat fanns naturligtvis också. Ett besök rekommenderas!

4 kommentarer:

  1. En superfin trädgård, jag besökte den för några år sedan, roligt att återse den på dina bilder!
    Hälsningar
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Dit måste jag nog åka ser fint ut.
    jag hade en sådan fjärilsbuske men jag förstod inte dess växtsett så den tog jag bort.
    Synd den var ju super läcker.
    ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. Tack för ett bra tips, måste försöka komma ihåg det när jag åker "himmåt" i sommar:-)
    Tack för din superbraiga länkning, föredömlig placering högt upp så många ser den och lägger till sin blogg! Visst är det spännande att se vilka som bloggar i samma zon!! Alltid kan man få lite nya tips och idéer:-)

    Ha dt gott, kramkram H.

    SvaraRadera
  4. Ser verkligen fint ut!Kul med restips :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera