söndag 10 juli 2011

Ernst kruka och palmlilja

Nu har jag äntligen fått en Ernst-kruka "Odla" i födesedagspresent. Den var inte helt lätt att få tag i, utan min man fick beställa den. Nu är det bara att vänta på att den skall rosta så att de får den rätta looken. Det tar antagligen inte särskilt lång tid med tanke på att när jag hade vattnat och slabbat lite första gången så fick den genast rostfläckar! Bra. Den har planterats med en miscanthus zebrinus, en hosta och ett gult penningblad. Snyggt och kommer att bli ännu snyggare när de växt till sig lite.

En annan välkommen present var ett gammalt solur. Det gillar jag verkligen! Nu skall vi bara fixa ett snyggt fundament...

Igår tog jag mig i kragen och klippte buxbomskloten. Jag har bara 14 stycken och tyckte det var "skitjobbigt" att klippa dem. När man läser bloggar där folk har sådär 70 klot så undrar jag hur de bara orkar. Nu är det iallafall gjort för denna gången och snyggt blir det, även om jag inte är så duktig på att få dem riktigt runda.

Det mest spännande som blommor just nu är palmliljan, yucca filamentosa. Den ser så otroligt exotisk ut så jag kan inte riktigt fatta att den trivs så bra i min lerjord, men det gör den. Den som blommade förra året och sen dog satte inte mindre än 10 skott, så det är gott om dem! Har jag tur så kommer det att blomma minst ett ex om året en lång tid framöver. Härligt!

1 kommentar:

  1. Grattis till din önskekruka! Så fint det är med dina palmliljor i gruset - de ger verkligen ett exotiskt intryck.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera