torsdag 21 juni 2012

Det går så sakteliga framåt...

Så fort jag är ledig så vill jag åka till sommarstugan. Tänk att det är så roligt att spackla, slipa, måla och fixa. Jag älskar varje minut av det. Jag har ju fördelen att när det ser ut som värst så kan jag välja att åka hem - jag behöver inte ställa i ordning om jag inte vill.

Bild lånad från Rusta.se
Nu är tre av väggarna och taket i sovrummet målade, så nu återstår bara att tapetsera den fjärde. Tapetsera är inte min starka sida, men nu ska jag testa moderna non-woven tapeter, där man klistrar på väggen i stället för på tapeten. Det blir kul att prova. Det blir mörkt grå väggar med guldfjärilar på, en tapet från Rusta (jo då, de har en hel snygga grejer på Rusta).

Bild lånad från Tapetorama.se



Köket har delvis målats, skåpstommar, skåpsluckor och lite väggsnuttar "in emellan" är klara. Här återstår taket, resten av väggarna samt att tapetsera mathörnan. Måla tak är värst, då måste allt täckas in och det är rätt jobbigt rent fysiskt att måla just tak. Men j-r vad fint det blir när furun blivit kritvit. Det är absolut värt besväret. Köksluckorna har blivit aqua-färgade (typ ljust turkos-gröna) överskåp och vita underskåp. Aqua-färgen är upplockad från tapeten, så det är meningen att det skall knyta ihop köket. Tapeten är från Ferm Living. Originalhandtag återanvänds för det är idén bakom renoveringen: Fixa med färg, tapeter tyger etc, men byt inte ut det som är användbart!

Allrummet är totalt överbelamrat med prylar och möbler så där har jag än så länge bara rivit av ytskiktet av de gamla tapeterna. Här ligger också det blivande golvet i en stor stapel och blockerar fullständigt. Som sagt det är jätteroligt att renovera, men ibland rätt skönt att bara lämna alltihop :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar