söndag 10 juni 2012

Rensande och fixande

I helgen har vi varit på studentskiva så det har inte blivit något trädgårdsarbete alls.

Men under förra veckan påtades lite nu och då. Och nya krukor planterades med de växter som införskaffades under bloggrundan. Speciellt nöjd blev jag med den röda Marguriten och Glasfibergräset även om de behöver växa till sig lite. Det blev snyggt tycker jag själv :-)
Annars har jag äntligen rensat rosenrabatten och öst på lite pinjebark så att det förhoppningsvis klarar sig ett tag innan ogräset tagit över igen. Rosen är en 'Blanc Double de Coubert'. Den har växt rätt så ojämnt dvs. en planta har nästan dött och en annan är också halvdöd, men ett par stycken är ganska stora.
Det blev lite rensande och fixande även på andra sidan av den lilla muren. Här växer min härliga rosa lavendelboll som snart skall till att slå ut. Här placerade jag också den tuffa fågelburen som köptes på bloggrundan. Den är riktigt fräck!

Mästarrabatten, modell 2009, har växt till sig bra, men tyvärr så har alla lammöron dött. Det är de tråkiga grå-beige partierna på bilderna. Det blir väl till att köpa 25 nya plantor... Tur att vissa andra växter har tagit sig desto bättre. Stäppsalvian och Purpurklätten har spritt sig både hit och dit, men det är helt OK tycker jag. De är ju faktiskt bara att flytta eller rycka bort om man inte vill ha dem. Även Kantnepetan har växt över alla breddar så den passade jag på att klippa in och därmed kunde jag unna mig en stor bukett. Den doftar inget vidare dock, så den får faktiskt stå kvar ute.


Slutligen så fixade jag lite i växthuset, så nu får man plats att sitta här igen. Det är ju aldrig fel att ta en fika i växthuset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar