lördag 9 mars 2013

Kamin

Idag har vi varit i sommarstugan. För ett tag sedan deltog jag i en auktion i tidningen Hus&Hem. Jag hade lagt bud på en braskamin och jag fick den. Den levererades hem nu i veckan och det var lika bra att baxa in den bilen och köra upp den stugan nu i helgen. Tung var den men det gick. Sen skulle den baxas in i stugan. Oj vad tung den var... det finns ett trappsteg mellan hallen och köket och där höll jag på att sätta mig för jag orkade helt enkelt in lyfta den över tröskeln. Som tur var hade vi tagit med oss säckakärran och med viss möda fick vi upp den på kärran och in i rummet. Sen skulle det provmöbleras för att bestämma plats. Det gick faktiskt ganska snabbt att bestämma sig för att den skall mot väggen mot köket. Det blir precis mitt i stugan och det borde vara den bästa platsen rent värmemässigt. Nu skall jag bara boka en installatör och en sotare så skall vi nog kunna få det varmt och mysigt. Det var 9 grader inomhus när vi kom upp, så även med tjocktröja och raggsockor så var det ganska kyligt. Men med ett par varmkorvar och en mugg kaffe så överlevde man. Nu tänker jag bara på vad varmt och härligt vi snabbt kan få det med en sprakande brasa. Lite stökigt är det förstås på bilden, men bra blir det!

Jag passade naturligtvis på att kolla om det hade kommit upp några vårblommor eller annat. Sist vi var uppe så låg det fullt med snö så då fanns det inget. Men nu så fanns det snödroppar och minsann var det både Fingerborgsblommor och Vivor på gång. Det var strålande vackert men isande kallt. Jag retar mig dock på att jag inte fotade de sex svanarna som simmade  omkring nere på ån. Det såg ganska härligt ut trots kylan. Man såg tydligt att det var ett svanpar med fyra fortfarande lite brunaktiga ungar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar